Alla inlägg under december 2010

Av M S - 12 december 2010 21:58

Måndag den 6 december–Anne överläkaren ringde!

Hade telefontid med vår överläkare Anne mellan 11-12 skulle hon ringa mig på mobilen och hon ringde 11.03 =) Skönt att hon ringde så snabbt och inte väntade till ett par minuter i 12..Hon var trevlig som hon alltid är, vilket uppskattas med tanke på att man genom går en jobbig utredning..Först så små pratade vi lite och sen frågade hon hur undersökningen gick för den manliga läkaren hade inte skrivit något i min journal..Jag berättade för henne och hon tyckte att det var bra och så frågade hon:– Vill du börja med hormontabletter? Jag svarade henne
 – Klart ja vill =) Man kunde nästan höra henne le i telefonen, hon försökte skoja till det lite =) Hon berättade all information och sa även att hon skulle skicka informationen till mig och att hon skickar iväg receptet idag så jag kan hämta ut det på tisdag =)
Så nu väntar vi bara på mensen igen så jag kan börja med hormontabletterna =) Längtar så =)

Lite information hur det fungerar med hormontabletter:

  • Jag har blivit ordinerad 1 tablett per dag av den ägglossningsstimulerande medicinen Pergotime. Tabletterna tas i 5 dagar from 5:e dagen tom 9:e dagen där dag 1 är den dag menstruationen startar. Även om man inte blöder den 5:e dagen skall man ta tabletterna.
  • Den dagen då mensen kommer, alltså dag 1 så skall jag ringa till gyn.mottagningen för att boka en tid för ultraljudsundersökningen. Denna görs för att kontrollera att en, max två äggblåsor har stimulerats.
  • Om ägglossningen inträffar gör den det vanligen mellan dag 13 till dag 19. För att maxa chansen till graviditet så skall man ha samlag varannan dag men helst varje dag mellan dag 13 till dag 19.
  • Man kan i efterhand kontrollera om ägglossning ägt rum genom ett blodprov som tas mellan 22:a och 25:e cykeldagen.
  • Om man inte får menstruation skall graviditetstest kontrolleras. Om menstruationen kommer kan man påbörja en ny behandlingsomgång på 5:e dagen. Om proverna skulle tyda på att det inte blev någon ägglossning ökas ibland dosen av Pergotime. Närmare besked får du i så fall av din läkare.

1____      56789______13141516171819____22232425______35______

Första     Tablett         Ägglossningstid      Blodprov      Utebliven mens
Blödn.dag                                         

                       Graviditetstest

Av M S - 12 december 2010 20:07

Kontrastundersökningen den 30 november 2010 !



Idag åkte jag och mannen till Helsingborgs lasarett, hade tid kl 10.00 för en kontrastundersökningen. Jag var så hemskt nervös. Vi fick åka dem nya pågatåget, vilket inte var något märkvärdigt... tyckte att dem var sämre än dem gamla..mer platstiga och obekväma säten.. =(

Klockan 9 så gick påminnelsen igång, typ lite innan Åstorp, då var det dags att ta mina smärtstillande tabletter..Väl framme i Helsingborg så promenerade vi till lasarettet och upp på den kända avdelningen så anmälde jag mig i receptionen och vi satte oss sen i väntrummet.

Ett par minuter över 10.00 kom en manlig läkare och ropade upp mitt nummer...009..jag och mannen hälsade på honom och blev invisade in på ett rum. Det först jag såg var gyn.stolen som väntade på mig...vilken klump jag fick i magen.. Vi satte och ner och han förklarade varför jag skulle göra den undersökningen och hur den gick till. Så var det dags, klädde av mig på toaletten och när jag kom ut så var där en kvinnlig undersköterska el sjuksköterska, la inte märket till det för hon presenterade sig inte vilket jag tyckte var dåligt.Uppfattade henne som en surkärring..vilket inte var uppskattat för min del..


Upp i stolen och han började undersökningen, han förklarade precis vad han gjorde och frågade hela tiden hur jag mådde..vilket jag tyckte om.

Men min underbara man satt vid min sida och höll mig i handen under hela undersökningen, vilket fick mig att känna mig trygg!
Först sprutade den kvinnliga in koksalt och sen fortsatte hon med kontrast.. Då hon sprutade in kontrasten och jag fick ”mensvärkar” små som, gjorde ont men ändå..

Han förklarade hur det såg ut och hittills såg allting bra ut..

Då bad han den kvinnliga att spruta lite kontrast till och då frågade hon ifall hon skulle spruta in allt och han svarade – Ja. Å det skall gudarna vet att hon gjorde och snabbt ..fy fan.. jag fick bita mig i läppen och jag kramade nästan sönder min mans hand..så ont det gjorde... fick värsta bombattacken av mensvärkar... hon bara – oj, gjorde de ont..det går snart över! Skulle kunna knäcka nacken på henne så ont det gjorde..

Så nu var han klar =) Han berättade att han kunde följa hela vänstra sidan fullt ut och den högra sidan fylldels och han kunde följa en del men inte hela..men han sa även att det inte är alltid man kan göra det, så det är normalt =) Åh så glad jag blev =)

Gick in och klädde på mig och fick ta på en binda för vätskan rann ut

efterhand... Nu är det över och vi var glada, skakade hand med läkaren och sa hej då och tackade för oss och så gick vi. Åt lite lunch på Mc Donalds och sen tog vi tåget hem igen. På måndag den 6 december så ringer Anne, vår överläkare till mig på mellan kl 11-12. Får se vad hon har att säga!!


Presentation


Jag är en gift kvinna på 23 år..är lycklig här i livet men en "detalj" fattas...den mest underbara och mest värdefullaste gåva här i livet..en bebis..

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards