Alla inlägg den 22 november 2010

Av M S - 22 november 2010 21:34

Nu väntar vi bara på att mensen skall komma så jag kan boka tid till kontrastundersökningen….


Fick min mens lördagen den 20 november, ringde till gyn.mottningen på måndagen den 22 november för att boka tid till kontrastundersökningen. Pratade med en trevlig och förstålig barnmorska som förstod att jag inte ville vänta till nästa menstruation med tanke på att min mens inte kommer varje månad och är inte regelbunden. Som tur var så hade hon en tid till mig veckan där på, tisdagen den 30 november. Kändes så himla bra att få en tid så snabbt så jag slapp vänta flera månader. Överläkaren berättade för mig och min man den 17 november att det kan vara svårt att få tid till den undersökningen för dem har en dag varje vecka då dem utför den och att tiderna går snabbt. Vilken tur jag hade J Så nu är frågan ifall min man vill och kan följa med mig till undersökningen eller om jag skall fråga min bästa väninna ifall hon kan, jag vill liksom ha med mig någon som jag känner mig trygg med och som kan sitta vid min sida under hela undersökningen.


Info och hur undersökningen går till:

  • Undersökningen görs för att se att det finns passage genom äggledarna och att livmoderhåligheten har normalt utseende. För bäst resultat så görs undersökningen efter mensen.
  • Vid undersökningen görs en vanlig gyn.undersökning, i samband med den lägger man upp en kateter i livmodershalsen. Sedan för man in en ultraljudsstav i slidan, via katetern så sprutas det vätska in som gör att man kan se passera upp i livmodern och ut via äggledarna.
  • Undersökningen tar 10-20 min, en del kvinnor känner menstruationsliknade smärtor när vätskan sprutas in. För att minska obehaget får man föreundersökningen tablett Diklofenak som smärtstillande. Dem skall man ta mellan 40-60 min innan själva undersökningen.  Efter undersökningen får man två antibiotikatabletter i förebyggande syfte.
  • Efter undersökningen kommer du att få veta hur allt såg ut och om något är fel.

Presentation


Jag är en gift kvinna på 23 år..är lycklig här i livet men en "detalj" fattas...den mest underbara och mest värdefullaste gåva här i livet..en bebis..

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards