Direktlänk till inlägg 12 december 2010

Överläkaren Anne ringde idag =)

Av M S - 12 december 2010 21:58

Måndag den 6 december–Anne överläkaren ringde!

Hade telefontid med vår överläkare Anne mellan 11-12 skulle hon ringa mig på mobilen och hon ringde 11.03 =) Skönt att hon ringde så snabbt och inte väntade till ett par minuter i 12..Hon var trevlig som hon alltid är, vilket uppskattas med tanke på att man genom går en jobbig utredning..Först så små pratade vi lite och sen frågade hon hur undersökningen gick för den manliga läkaren hade inte skrivit något i min journal..Jag berättade för henne och hon tyckte att det var bra och så frågade hon:– Vill du börja med hormontabletter? Jag svarade henne
 – Klart ja vill =) Man kunde nästan höra henne le i telefonen, hon försökte skoja till det lite =) Hon berättade all information och sa även att hon skulle skicka informationen till mig och att hon skickar iväg receptet idag så jag kan hämta ut det på tisdag =)
Så nu väntar vi bara på mensen igen så jag kan börja med hormontabletterna =) Längtar så =)

Lite information hur det fungerar med hormontabletter:

  • Jag har blivit ordinerad 1 tablett per dag av den ägglossningsstimulerande medicinen Pergotime. Tabletterna tas i 5 dagar from 5:e dagen tom 9:e dagen där dag 1 är den dag menstruationen startar. Även om man inte blöder den 5:e dagen skall man ta tabletterna.
  • Den dagen då mensen kommer, alltså dag 1 så skall jag ringa till gyn.mottagningen för att boka en tid för ultraljudsundersökningen. Denna görs för att kontrollera att en, max två äggblåsor har stimulerats.
  • Om ägglossningen inträffar gör den det vanligen mellan dag 13 till dag 19. För att maxa chansen till graviditet så skall man ha samlag varannan dag men helst varje dag mellan dag 13 till dag 19.
  • Man kan i efterhand kontrollera om ägglossning ägt rum genom ett blodprov som tas mellan 22:a och 25:e cykeldagen.
  • Om man inte får menstruation skall graviditetstest kontrolleras. Om menstruationen kommer kan man påbörja en ny behandlingsomgång på 5:e dagen. Om proverna skulle tyda på att det inte blev någon ägglossning ökas ibland dosen av Pergotime. Närmare besked får du i så fall av din läkare.

1____      56789______13141516171819____22232425______35______

Första     Tablett         Ägglossningstid      Blodprov      Utebliven mens
Blödn.dag                                         

                       Graviditetstest

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M S - 13 januari 2012 21:58

Hej kära läsare :)   Här kommer lite uppdatering... blodprovet visade inget...men dem sa att de var för tidigt.. sen i onsdag så var jag hos en bm och tog ett nytt grav-test men den var negativt, vilket hon tyckte oxå var märkligt för om man har ...

Av M S - 7 januari 2012 13:08

Maria Kliniken var ju stängd i torsdag och fredag, dem kunde ju ha sagt det till mig när jag fick remissen till sjukhuset för blodprov...så jag får vänta tills på måndag för att få provsvaret...dryg väntan...när man så gärna vill få reda på det...ifa...

Av M S - 4 januari 2012 18:35

Grav-testet var igår morse negativt och pratade me sjuksköterskan på mottningen och fixade en remiss till sjukhuset för ett blodprov (när jag var gravid för några år sedan så visade det negativt tom v.7) och då räknas jag som "låghormonare" vilket in...

Av M S - 2 januari 2012 21:38

Vet inte om jag kan hålla mig tills på onsdag... tror att jag skall testa mig imorgon bitti... :) Min man e på mig och min bäst vän me :) Hon säger att de lyser om mig och att det står gravid i pannan på mig...   å hon har tre pojkar :) ...

Av M S - 1 januari 2012 13:17

Här kommer lite mer uppdatering!         Illamående, yrsel, trötthet och ömma bröst...har börjat kommer mer och mer... ...

Presentation


Jag är en gift kvinna på 23 år..är lycklig här i livet men en "detalj" fattas...den mest underbara och mest värdefullaste gåva här i livet..en bebis..

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards